Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) roept de onderhandelende partijen voor een nieuwe regering op om de verbruiksbelasting op frisdrank en alcoholvrij bier terug te draaien. Marc Jansen, directeur CBL zegt: “Dit getuigt niet van al te veel empathie voor de lastige financiële situatie van veel burgers”. Buurland Duitsland profiteert veelal van de stijgingen.
Sinds 1 januari neemt het grenstoerisme nog sterker toe. Het demissionaire kabinet wil dat mensen voor bronwater kiezen in plaats van dranken als frisdrank, vruchtensap, groentesappen en alcoholvrij bier. De verbruiksbelasting op mineraalwater is daarom ook afgeschaft. De verhoging van de verbruiksbelasting op andere dranken gaat de overheid € 300 miljoen per jaar opleveren. Daarnaast is de accijns ook gestegen met 8,4% op bier, wijn en andere alcoholische dranken.
Grensregio’s zien Nederlanders steeds vaker de grens over gaan voor boodschappen. Deze groep blijft toenemen door belastingverhogingen. “Sinds de zomer adverteert de Duitse keten Penny hier met huis-aan-huis folders. En steeds vaker zie ik aanbiedingen voor frisdrank”, zegt ondernemer Marcel Lanke van de plaatselijk buurtsuper. Zijn 1,5 liter fles cola is nu € 0,20 duurder dan vorig jaar.
“Alles bij elkaar opgeteld wordt het voor bewoners steeds aantrekkelijker om de grens over te gaan. De afgelopen drie maanden heb ik wekelijks ook al zo’n € 1000 tabaksomzet in moeten leveren. Wanneer houdt het op.” Het is zelfs aantrekkelijk om voor bewoners die niet aan de grens wonen om naar Duitsland te gaan. “Een afstand van 25 kilometer loont ook al wel.”
Naast het CBL maakt het Vakcentrum zich ook zorgen over de ontwikkelingen. “Dit raakt onze achterban in de grensregio”, zegt Theo Urselmann, hoofd beleid. “De ondernemers daar piepen al jaren over het grenstoerisme naar met name Duitsland. Het is een optelsom van factoren.”
Ook verwijst Urselmann naar de beschikbaarheid van het assortiment. Per 1 juli mogen supermarkten geen tabak meer verkopen, Albert Heijn is daar al per 1 januari mee begonnen. Dit gevolg kan leiden tot een supermarkt omzetdaling van 1,5 %, volgens ING. “Het is een domino-effect. Brandstof en alcohol zijn al redenen om over de grens te gaan. Daar komt steeds meer bij. Het complete winkelmandje wordt gevuld. Maar denk ook aan de introductie van statiegeld op blik bij ons. De trigger voor Duitsers om blik in te slaan in Nederland is al ingestort”, zegt Urselmann.
De onderhandelaars van het kabinet worden daarom ook omgeroepen door het CBL om de nieuwe extra belasting weer terug te draaien. ‘Ondoordacht’ vindt de Vereniging Frisdrank, Waters, Sappen (FWS) ook. “Het resultaat is dat steeds meer mensen de boodschappen in Duitsland en België gaan doen. De afstand tot de grens waarvoor het lonend is om met de auto naar de buurlanden te rijden schuift steeds verder op naar het noorden (vanuit België) en het westen (vanuit Duitsland). En als je de klanten kwijt bent krijg je ze niet snel meer terug”.
Lees het hele artikel verder op telegraaf.nl