220620-Nationale-Smokkel-Monitor-logo

Benzine volgend jaar kwartje duurder 

Als volgend jaar de benzineprijs met een kwartje stijgt, wordt tanken over de grens voor Nederlanders nog aantrekkelijker. Even over de grens gaan, loont al voor wie 30 kilometer van de grens woont. Straks wordt dat lonend voor diegene die 50 tot 70 kilometer van de grens woont. 

Voor wie verder woont, kan tanken in Duitsland of België lonen als zij ook goedkopere boodschappen zoals tabak en alcohol kopen.

“Bijna elke week ga ik naar Emmerich of Kleef om inkopen te doen. Met de auto is dat een uur en een kwartier rijden en het verbruik is ongeveer 10 liter benzine per keer. Ik neem ook twee jerrycans van dertig liter voor de auto van mijn vrouw mee. Verder maak ik er een leuke dag van: op de boulevard van Emmerich kan je lekker rondwandelen, in Elten kan je goed koffiedrinken en een broodje eten en in Kleef loop je door de winkelstraat voor andere zaken. Het is net Nederland, maar dan goedkoper”, zegt Hans Heemeijer, een pensionado uit Almere. Een artikel dat Hans absoluut niet over de grens koopt, is appelmoes. “Die is bij de Vomar het goedkoopst”, aldus Hans.

Volgend jaar denkt Paul van Selms, brandstofexpert bij UnitedConsumers, dat het over de grens druk gaat worden met Nederlanders die hun auto voltanken. “Het gevoel bij automobilisten dat ze op deze manier een paar euro kunnen besparen, betekent veel voor ze. Dat is belangrijker dan het tijdverlies of hogere CO2-uitstoot die ze hebben door naar België of Duitsland te rijden.”

Autodeskundige Menno Dijcks (Independer) is het daarmee eens. “Voor Nederlanders die dichtbij België of Duitsland wonen, was het altijd al voordelig om er benzine te gaan tanken. Als de accijnsverhoging doorgaat, wordt het straks ook interessant voor inwoners van plaatsen die er verder vandaan liggen.”

Tientallen mails heeft de Telegraaf ontvangen van lezers die niet in de buurt wonen van het grensgebied, maar alsnog voor boodschappen en benzine de Duitse of Belgische grens passeren. “Er staan meer gele kentekens dan witte op de parkeerplaatsen in Duitsland”, laat Hans weten. Pensionado Hans gaat zelf drie keer per 2 maanden de grens over. “Vanuit Veenendaal is het zo’n 35 minuten naar de afslag Emmerich. Al tank ik tegenwoordig ook in Kleef. Dat is nog iets goedkoper en daar zijn meer winkels.”

Peter Wuyster woonde jarenlang 15 kilometer van de grens met Duitsland. Voor hem is het al langer duidelijk dat het voordeliger is om buiten Nederland te shoppen. “Inmiddels zijn we verhuisd naar Zuidlaren (67 kilometer van grensplaats Bunde), maar we gaan nog met regelmaat die kant op. We rijden plug-in hybride en laden de auto thuis op. Ondanks de weinige brandstof die we nodig hebben, scheelt het toch. Ook de borrel en de tabak halen we sowieso in Duitsland. We willen ons niet laten betuttelen door een overheid die tijdens het spel de regels wijzigt”, is hij van mening.

Flinke bedragen kunnen bespaard worden als je de grens overgaat voor benzine en boodschappen. “Gemiddeld tanken autobezitters elke twee weken. Als je dat een jaar lang doet en elke keer €10 tot €25 bespaart, kan dat aardig aantikken”, becijfert Van Selms.

Per 1 januari 2025 gaat de benzineprijs in Nederland omhoog, als de politici in Den Haag dat niet tegenhouden. Per liter gaat het dan € 0,23 omhoog door hogere accijnzen en btw. “Dat is een enorme stap”, zegt Van Selms. Het record van de benzineprijs in 2022 van € 2,50 per liter kan dan worden verbroken. De prijzen liepen al op met 20%, door spanningen tussen Israël en Iran eerder dit jaar.

Van Selms gaat ervan uit dat de politiek de accijnsverhoging deels uitstelt. “Ik kan me niet voorstellen dat autobezitters gaan accepteren dat er ineens € 0,23 cent bij de benzineprijs opkomt. Dat is te heftig”, zegt de tankprijzenexpert. Meer dan de helft van de benzineprijs bestaat uit accijnzen en btw in Nederland. Daardoor betalen Nederlanders meer voor benzine dan in veel andere landen.

Dit nadeel heeft volgens Van Selms ook een voordeel. “Als olie duurder wordt, hebben de accijnzen een dempend effect op de benzineprijs in ons land. Daardoor merk je het hier aan de pomp relatief minder als de olieprijs omhoog gaat. In de Verenigde Staten, waar de belasting op benzine lager ligt, is dat anders. Daar kan de benzineprijs verdubbelen als de olieprijs ineens omhoog schiet.”

Ten opzichte van vorig jaar zijn het aantal Nederlandse klanten bij tankstations net over de grens in Duitsland met 25% gestegen. Dat komt door de hoge accijnzen op benzine en tabak. Nu gaan niet alleen mensen uit de grensregio de grens over. “Ze komen nu voorbij Arnhem”, ziet Jan Pieter de Wilde, commercieel directeur van Kuster Energy, met tien tankstations in Duitsland en 34 in Nederland.

“De prijs van een liter benzine is op dit moment € 0,18 lager in Duitsland”, zegt Jan Pieter. “Wij merken nu dat zelfs shoppers voorbij Arnhem hiernaartoe komen voor brandstof en sigaretten. Wanneer ze speciaal voor de tabak komen, tanken ze ook gelijk. En andersom. Dat loont enorm. Het aantal klanten is met 25% gestegen ten opzichte van vorig jaar.’’

Lees het hele artikel verder op telegraaf.nl

Voor steeds meer Nederlanders voordeliger om in buitenland te tanken: straks loont rit tot 70 kilometer

Alle oorzaken en gevolgen van illegale sigaretten-handel

Andere artikelen

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn