220620-Nationale-Smokkel-Monitor-logo

“Als we geen rookwaren verkopen, kunnen we sluiten.”

Nog niet zo heel lang geleden was in Nederland diesel goedkoper dan in België. Door alle recente prijsstijgingen in ons land ziet Frank Gommers (60), pomphouder in Wernhout (nog nét in Nederland, onder Breda) en het noordelijker gelegen Rijsbergen, het niet positief in. “Wernhout zal een moeilijk verhaal worden.”

Het Wernhoutse tankstation van Gommers op een doorgaande weg van Zundert naar België. Vier kilometer van zijn tankstation is een onbemand tankstation in het Belgische Wuustwezel. Het barst daar van de Nederlandse kentekens. In Wuustwezel is een liter Euro loodvrij € 1,76 en in Wernhout kost dezelfde hoeveelheid € 2,11.

Levi van Meer uit Zundert draait in Wuustwezel de dop van zijn tank. “Ik tank hier ongeveer een keer per week. Als het prijsverschil een paar cent zou zijn, dan maakt het me niet uit, maar nu is het verschil wel heel groot. € 15 per tank, maal 52 weken. Dat gaat toch over serieus geld.” Zeker, soms is het wel druk, met al die tanktoeristen. “Had je zondag moeten zien, tijdens het corso. Hele rijen stond er hier. Meestal gaat het vrij snel en valt het wachten wel mee. En is de rij te lang, dan rijd ik een paar kilometer door. Daar is nog een tankstation.”

Gommers zegt gefrustreerd: “Het is al jaren zo. Er zijn jaren dat er geld bij moet.” Hij nam acht jaar geleden het tankstation in Rijsbergen over, 10 km richting het noorden. “Daar heb je minder last van België. Het ligt op de route voor verkeer richting Etten-Leur en Breda. We pakken ook daar veel zakelijke rijders. Op die manier kun je het ondernemersinkomen een beetje spreiden. Alleen Wernhout, dat zou niet gaan.”

Op een doordeweekse ochtend blijven de Nederlandse kentekens komen. “Wij rijden niet veel. Mijn man gaat op de motor naar zijn werk in Den Bosch, en ik ga op de fiets naar Tilburg. We hebben het niet slecht, maar als ik in de buurt moet zijn zoals nu, dan tank ik meteen. Het kan geen kwaad om op de kleintjes te letten toch?”

“Het is om moedeloos van te worden. Kijk, concurrentie houdt je scherp. Maar nu moet je constant vechten tegen oneerlijke concurrentie. Die prijsstijging scheelt me zo de helft van de omzet. Dan lekken de liters gewoon weg. Ik kan de klant geeneens ongelijk geven, die kijkt naar z’n eigen portemonnee. En het zijn dure tijden.” Zegt Frank Gommers terug in Wernhout op de vraag waarom hij het werk er niet bij neerlegt. “Ik ben een ondernemer en heb nog steeds plezier in mijn werk en het contact met de klanten.”

“Vanaf juli volgend jaar moeten supermarkten stoppen met de verkoop van tabak. Dan zijn tankstations nog een van de weinige verkooppunten voor tabak. In België is tabak goedkoper, maar niet iedereen rijdt voor een pakje Marlboro naar België. Die roker komt meestal ook tanken, en vaak blijft er dan ook nog wel een lekkere Mars of een blikje cola aan de vingers hangen. Ja, als we geen rookwaren meer kunnen verkopen, dan kunnen we sluiten.”

Lees het hele artikel verder op ad.nl

Tanken in de grensstreek: ‘Ze gooien hier voor een paar euro in hun tank om naar België te kunnen rijden, om de auto daar vol te gooien’

Alle oorzaken en gevolgen van illegale sigaretten-handel

Andere artikelen

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn