220620-Nationale-Smokkel-Monitor-logo

The Spectator: hoe opzettelijke desinformatie vapen in een kwaad daglicht heeft gezet

Een griezelige puinhoop. Zo omschrijft de Amerikaanse editie van The Spectator de verwarring die is ontstaan na de plotselinge dood van een aantal mensen die na het gebruik van de e-sigaret met acute longaandoeningen in het ziekenhuis moesten worden opgenomen. Nu de kruitdampen rond de gebeurtenissen zijn opgetrokken en duidelijk wordt, dat niet vapen als zodanig de boosdoener is geweest, maar marihuana, is het tijd voor een analyse, aldus The Spectator.

In een lange analyse reconstrueert redacteur Christopher Snowdon nauwgezet wat er is gebeurd is in april van dit jaar de eerste verontrustende berichten de wereld werden ingestuurd. Zijn opsomming van feiten zou omschreven kunnen worden als schokkend. Snowdon constateert dat instanties die er belang bij hebben dat vapen in een kwaad daglicht wordt gesteld – de auteur spreekt van ‘een leugenachtige coalitie van anti-rookgroepen, pseudo – wetenschappers – vanaf dag één met selectieve gegevens naar buiten zijn gekomen en geen gelegenheid verspild om angst en desinformatie te verspreiden.

Die selectieve informatie is vervolgens in de media een eigen leven gaan leiden, aldus Snowdon, die de nuchtere vraag stelt hoe het kan dat mensen in Amerika vanaf medio 2019 plotseling massaal zijn gaan geloven dat op water gebaseerde, nicotine bevattende vloeistoffen gevaarlijk zijn, ondanks het feit dat ze al meer dan tien jaar veilig worden gebruikt door miljoenen mensen wereldwijd.

De consequentie van dit alles is dat er nog meer levens verloren gaan, constateert Snowdon. Mensen die vapen krijgen niet de juiste informatie. En dankzij alle ‘ruis’ zullen veel rokers het wel uit hun hoofd laten over te stappen op een veel veiliger alternatief.

 

Meer bij The Spectator:

 

Dispersing the clouds of the vape panic myth; illicit THC products are the problem

 

 

 

Alle oorzaken en gevolgen van illegale sigaretten-handel

Andere artikelen

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn