Niet alleen consumenten gaan voor goedkopere boodschappen de grens over, maar supermarktketens ook. Jumbo sluit zich aan bij de inkoopcombinatie van het Duitse Edeka, werd afgelopen week bekend. Daarnaast sluit Ahold Delhaize zich aan bij E.Leclerc en Rewe.
Minister Micky Adriaansens laat de internationale prijsongelijkheid onderzoeken. Dit is een hot topic, zeker in de tijden van inflatie. Het AD ging bekijken hoe dat er in de praktijk aan toegaat. Ze zagen dat het stikt van de Nederlanders op een Duitse parkeerplaats, ongeveer 15 km over de grens.
Al jaren steken Nederlanders, Belgen of Duitsers makkelijk de grens over als het aan de andere kant goedkoper is. Bijna 70 % van de Belgen rijdt de grens over om in Frankrijk boodschappen te doen, omdat het daar veel goedkoper is. Dit terwijl meer dan de helft van de Belgen op minimaal een uur rijden woont van de grens met Frankrijk.
Picnic, de Nederlandse online supermarkt, merkte de dure prijzen ook al op en biedt producten tegen Duitse prijzen aan. Picnic werkt samen met supermarktketen Edeka en participeert in het Europese inkoopplatform Everest. “Klanten stemmen met hun voeten, en het scheelt ze echt heel veel geld,” zei Picnic-directeur Joris Beckers afgelopen januari. Jumbo en Ahold Delhaize zoeken ook de samenwerking in internationale inkoopplatforms. Dit willen zij om makkelijker producten in te kopen op Europees niveau.
De Nederlandse consument gaat daar niet op wachten. Dit blijkt uit de overvloed aan Nederlanders in het Duitse dorpje Uelsen, 15 km over de grens. Het dorp lijkt deze zaterdagochtend wel een Nederlandse enclave. Voornamelijk worden brandstof, tabak en levensmiddelen gekocht, want dat zijn de producten die steeds duurder worden in Nederland. De koopjesjagers die niet dicht bij de grens wonen, rijden ook naar Duitsland. “Of we nu naar Zwolle rijden of hier naartoe, dat maakt niet uit,” zegt een stel uit Ommen. “Alles is hier goedkoper. Vlees, sterke drank, broodjes, groente. En cola! Dat scheelt gewoon de helft.”
De krant is opgevallen dat één product heel populair is onder de Nederlanders en dat is de frisdrank. Het Financieele Dagblad stelde het al in januari vast. In Duitsland is een literfles Coca-Cola 41 % goedkoper en een fles Pepsi is 47 % goedkoper dan in Nederland. “Alleen op de frisdrank bespaar ik al twintig euro”, zegt Erik Roelofs uit Hardenberg. Hij rijdt wekelijks naar Uelsen.
Het is niet uitgestorven in de Nederlandse supermarkten, ziet het AD. “Als je in Nederland goed op de aanbiedingen let kom je ook een heel eind,” zegt Kitty de Klerk in Hardenberg. De vraag is: waarom zijn boodschappen goedkoper in Duitsland? Wij in Nederland doen aan aanbiedingen en zo doen ze dat niet in Duitsland. “Nederlanders hebben te maken met winkeliers die de prijzen in de aanbieding heel laag maken en de rest duurder houden om het verschil met de hoge prijzen duidelijk te laten uitkomen,” zegt retaildeskundige Paul Moers.
Lees het hele artikel verder op foodlog.nl
In Duitsland zijn boodschappen goedkoper, in Nederland moet je op de koopjes letten