OPINIE Directeur Primera: tabaksontmoediging prima, maar geef ons wel de ruimte

 

,,Met betrekking tot de voorgenomen overheidsmaatregelen rondom de displayban lijkt het lastig om invloed uit te oefenen. De publicaties lezende vraag je je af of er überhaupt iemand is die zich in onze winkels en branche verdiept heeft.”

Dat schrijft Gert van Doorn, algemeen directeur Primera, in een gastcolumn in Tabak2Day, het vakblad voor de tabaks- en gemaksretail en pompshops in Nederland. ,,Effectieve tabaksontmoediging kan ook in onze branche prima, maar geef ons dan ook de ruimte om mee te praten en onze visie te delen.”

Door Gert van Doorn

Een trieste aanleiding bewees deze zomer maar weer eens hoe belangrijk de buurt rol van een ondernemer is. Het overlijden van twee van onze ondernemers bracht een storm aan lokale (social media) reacties te weer, een bloemenzee voor de winkel en klanten die huilend in de winkel stonden. En niet alleen bij verdriet, ook als er wat te vieren valt (opening, verbouwing, jubileum) zien we bossen bloemen, hartelijke reacties en oprechte trots van klanten. Het kenmerkt de bijzondere positie van ons soort winkels en ondernemers in de branche, Primera of geen Primera.

Hardwerkende ondernemers

Hardwerkende ondernemers die van oudsher een branche gewend zijn met productgroepen die op iedere hoek van de straat te koop zijn. Met gastvrijheid, service, kennis, humor en persoonlijke benadering wordt het verschil gemaakt naar de consument met als gevolg het gunnen van de handel. Voorheen bestond die ‘handel’ voor het grootste percentage van de omzet uit tabak en loterijen maar inmiddels bij het overgrote groot deel van de branche een breed palet aan goederen en dienstverlening.

De tabakswinkel anno 2018 is daarmee een hotspot in de buurt, een veelzijdige winkel in ontwikkeling die de afnemende ‘loop’ van tabak probeert op te vangen met nieuwe dienstverlening om relevant te blijven voor een groot publiek. De schoorsteen moet namelijk wel blijven roken en dat kan niet als je bij ‘het oude blijft’. Het toevoegen van nieuwe producten en diensten gaat niet vanzelf, dat vraagt om een winkelformule die cijfers, (ict) trends en marktontwikkelingen in de gaten houdt, in staat is om te investeren om publiek naar de winkel te trekken in combinatie met de sterke lokale kracht van een ondernemer.

Vernieuwing

De bewustwording in onze branche dat we moeten blijven vernieuwen, dat aansluiting bij een formule noodzakelijk is en dat de sterke eigenschappen van ons type winkel nog beter benut kunnen worden, is sterk aanwezig. Dat is ook keihard nodig, want naast online spelers zijn assortimentsuitbreidingen en riante openingstijden van de supermarkt uitdagingen die we als branche niet moeten onderschatten. Dezelfde supermarkt die inmiddels bijna 60% van de omzet van onze traditionele business heeft ingenomen en de discussie rondom de Displayban in ons kanaal heeft aangezwengeld.

Op concurrentie kunnen we zelf invloed uitoefenen, met genoemde eigenschappen hebben we alles in huis om deze uitdagingen aan te gaan. Proberen, mislukkingen incasseren en weer opnieuw proberen, ‘gewoon’ ondernemen dus. Met betrekking tot de voorgenomen overheidsmaatregelen rondom Displayban lijkt dit lastiger. De publicaties lezende vraag je je af of er überhaupt iemand is die zich in onze winkels en branche verdiept heeft.

Echter, onbekend maakt onbemind dus middels de argumenten in het overhandigde NSO boekwerk “altijd in de buurt” ga ik ervan uit dat de MKB vertegenwoordigers in Den Haag hun verantwoordelijkheid nemen. De boodschap daarin is duidelijk, effectieve tabaksontmoediging kan ook in onze branche prima, maar geef ons dan ook de ruimte om mee te praten en onze visie te delen. Zodat het zin heeft, gedragen wordt en ervoor zorgt dat we de belangrijke buurtfunctie die we hebben, kunnen behouden.

Andere artikelen

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn