Rokers worden steeds zwaarder belast. Per 1 april gaat de prijs van een pakje sigaretten en shag al fors omhoog. In 2023 komt de prijs van een pakje sigaretten rond de tien euro te liggen. Met dit accijnsbeleid hoopt de Nederlandse overheid tegen 2040 de eerste rookvrije generatie te hebben gecreëerd.
De grote vraag is echter of dit accijnsbeleid ook gaat werken, aldus Leontine Treur, econoom bij RaboResearch in een opiniestuk in het Reformatorisch Dagblad. ,,Een deel van de rokers zal proberen de extra belastingen te ontwijken”, schrijft ze. ,,Dat kan zelfs volledig legaal, door gebruik te maken van de grote prijsverschillen binnen Europa. Het verhogen van nationale accijnzen in combinatie met open grenzen maakt importeren aantrekkelijker, zoals menig pomphouder in de grensstreek kan beamen.”
Door even met de auto of de bus op en neer te gaan naar Luxemburg of zelfs per vliegtuig heen en weer naar Oost-Europa, kunnen zware rokers geld besparen, aldus Treur. Ze wijst erop dat vliegen zo goedkoop is omdat voor de luchtvaart allerlei belastingvrijstellingen gelden. Kerosine is vrijgesteld van btw en accijns en een aparte vliegtax komt er pas weer in 2012 betoogt ze.
Door dit alles bestaat de kans dat de effectiviteit van de accijnsverhoging op tabak wordt verminderd, aldus Leontine Treur. Bovendien werkt het ene beleidsdoel op deze manier het andere tegen: terwijl in het Klimaatakkoord is afgesproken de CO2-uitstoot te verminderen, kan een maatregel die gericht is op verbetering van de volksgezondheid juist zorgen voor extra weg- en vliegverkeer.
Meer bij het Reformatorisch Dagblad:
Dure sigaret kan Klimaatakkoord ondermijnen