220620-Nationale-Smokkel-Monitor-logo

Onderzoek: Goedbedoelde campagnes splijten de samenleving

Goedbedoelde overheidscampagnes om mensen over te halen gezond te leven, splijten de samenleving in winnaars die het ‘goed’ doen en verliezers die niet aan de norm voldoen. Dat concludeert Susanne Täuber, sociaal psycholoog en hoofddocent aan de Universiteit Groningen, op basis van onderzoek.

De voortdurende nadruk vanuit de overheid op gezondheid en leefstijl leidt tot een nieuwe sociale norm die mensen ongewild tegen elkaar opzet.

Burgers die aan de norm voldoen, bijvoorbeeld niet-rokers of sporters, stigmatiseren groepen die niet aan de norm voldoen, zoals rokers of mensen met overgewicht’, zegt Täuber.

Lees meer bij RTV Noord:

RUG-onderzoek: ‘Goedbedoelde campagnes splijten de samenleving’

Alle oorzaken en gevolgen van illegale sigaretten-handel

Andere artikelen

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn