220620-Nationale-Smokkel-Monitor-logo

Benzine blijft 30 cent goedkoper in buurlanden

In Duitsland en België zijn de prijzen voor benzine en andere brandstoffen nog altijd goedkoper dan in Nederland. De Belgen verlagen dit weekend al de accijns op brandstof, Nederland pas per 1 april. Dit schrijft Monique Evers voor Limburger.

 ‘’Ook ik ga in België tanken hoor. Ik zal wel gek zijn om hier dertig of veertig cent per liter meer te betalen”, zegt de vrouw die bij een Limburgs tankstation werkt dicht bij de grens. De vrouw wil anoniem blijven om die reden. Ze kan wel van de huidige situatie bij de Limburgse tankstations een beeld schetsen. ‘’Eigenlijk komen hier vooral pasjestankers, meestal mensen met een leaseauto die alleen maar bij bepaalde tankstations mogen tanken. Verder zie ik hier veel mensen die voor kleine, ronde bedragen komen tanken, tien of vijftien euro. De rest gaat naar België.”

Als een van de eerste landen verlaagt België aankomend weekend de accijns op brandstof. Een liter benzine en diesel wordt € 0,175 goedkoper. Daarmee komt een liter benzine uit op de € 1,80. Tot half juni is deze maatregel van kracht. In Nederland wordt vanaf 1 april de accijns verlaagd met 21%. Benzine wordt dan € 0,20 goedkoper. De literprijs blijft ruim boven de € 2,00.

Belangenvereniging Tankstations BETA, verbonden met 1.200 tankstations, is blij dat er is besloten om de brandstofprijzen te verlagen. ‘’Zeker voor de ondernemers in Limburg”, zegt Tim Schoenmakers van BETA. ‘’De overheid moet zich niet rijk rekenen met de accijnzen. Want automobilisten die naar Duitsland of België gaan om te tanken, doen daar vaak nog meer inkopen. Ze gaan naar de supermarkt of de drogisterij. Ze pakken daar een terrasje of gaan er uit eten. Behalve tankstation ondernemers voelen ook andere Limburgse bedrijven dat. Door vanaf april hier ook de accijnzen te verlagen, zorg je er in elk geval voor de verschillen tussen de buurlanden, die er trouwens al jaren zijn, niet nog groter worden.”

 ‘’Het is nu al de moeite waard om even de grens over te gaan dus dat wordt straks alleen maar aantrekkelijker. Ik merk veel onbegrip. Mensen roepen ook dat ze daarom niet gaan stemmen. Ik kan het ze ook niet uitleggen. Ik werk niet bij de regering, zeg ik dan altijd”, zegt een medewerker van een Limburgs tankstation.

 Van alleen brandstof moeten tankstations het al een tijd niet meer van hebben. Soms lijkt het tankstation meer op een servicestation. Door de verkoop van belegde broodjes, goede koffie, bloemen, een wasserette en een afhaalpunt zijn voor pakketjes. Het lijkt er meer op de tanken een bijzaak daarbij wordt.

 Steeds meer auto’s rijden ook elektrisch of op waterstof. Deze veranderingen maken tankstations door. Schoenmakers zegt, ‘’Corona heeft ons bovendien laten zien dat thuiswerken een goed alternatief is. Lang niet iedereen zal straks elke dag weer naar kantoor rijden.’’

Net voor corona heeft BETA naar de toekomst van tankstations onderzoek laten doen. Minder auto’s rijden in 2035 op motorbrandstoffen en de verwachting is dat ook dat er veel minder inkomsten komen van de verkoop van energie bij tankstations. 

Full service tankstations met snelladers langs de snelwegen of drukke provinciale wegen hebben volgens de conclusie van bureau Berenschot de toekomst. Lokale stations zullen zich moeten gaan onderscheiden ten opzichte van anderen, want alleen brandstofverkoop zal niet voldoende blijven. Kleine bemande tankstations zullen de shops sluiten op minder drukke locaties. Volgens Berenschot is voor dit type tankstation een andere bedreiging het weggaan van de verkoop van tabak. Deze tankstations zullen dan onbemand door gaan en hebben dan een grotere kans om te overleven.

 

Lees het hele artikel op Limburger.nl (abonnement vereist)

Zelfs medewerkster van Limburgs tankstation tankt in België: ‘Ik zal wel gek zijn om hier dertig of veertig cent per liter meer te betalen’

Alle oorzaken en gevolgen van illegale sigaretten-handel

Andere artikelen

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn