skip to Main Content

Australisch onderzoek: neutrale sigarettenverpakkingen leiden niet tot resultaat

Neutrale verpakkingen voor sigaretten, die als onderdeel van het Nationaal Preventieakkoord in juli volgend jaar ook in Nederland worden ingevoerd om roken te ontmoedigen, hebben nauwelijks invloed op het aantal sigaretten dat wordt gerookt. Integendeel: recente cijfers tonen aan dat sigarettenverpakkingen waarvan nauwelijks nog is af te leiden welk merk ze bevatten in regio’s met relatief veel lage inkomens juist hebben geleid tot een hoger sigarettengebruik, zo meldt de Australische editie van het Britse opinieblad The Spectator.

Doordat op de neutrale verpakkingen alle productkenmerken moeten worden weggelaten, heeft het voor sigarettenfabrikanten nauwelijks nog zin om te concurreren op kwaliteit. Aangezien alle pakjes er hetzelfde uitzien, is de consument als snel geneigd te kiezen voor het pakje met de laagste prijs, zo concludeert de Spectator op basis van recent onderzoek.

In plaats van één pakje sigaretten van een duur merk te kopen, kopen ‘prijsbewuste’ (arme) consumenten liever twee pakjes voor een lage prijs.David Underwood, een onderzoeker aan de vooraanstaande James Cook University, ontdekte volgens The Spectator dat de verstoring van de markt als gevolg van. Het zogeheten ‘plain packaging’ – dat in Australië al in 2012 werd ingevoerd – leidt tot een aanzienlijke  daling van het bedrag dat huishoudens aan tabak uitgeven, maar tevens tot een toename van de hoeveelheid tabak die deze huishoudens consumeren.

Voornamelijk mensen met lagere inkomens zijn de klos. Rijken zijn minder gevoelig voor deze verandering, omdat het aantal sigaretten dat ze roken niet in de eerste plaats wordt beperkt door wat zij verdienen.

Maar er speelt nog iets in Australië, waar een pakje sigaretten het duurste is ter wereld. Door – ondanks het bewezen fiasco – vast te houden aan de maatregelen die zijn bedoeld om het roken terug te dringen, sponsort de Australische overheid de onderwereld. De Australische schatkist is als gevolg van de neutrale verpakkingen en het accijnsbeleid al meer dan 600 miljoen dollar misgelopen,  aldus het opinieweekblad, dat van mening is dat het de hoogste tijd is dat de overheid zich beraadt op alternatieven.

Meer bij The Spectator:

 

More evidence plain packaging has failed (unless you’re out to hurt the poor)

 

 

 

Back To Top
Zoeken